Thursday, June 19, 2014

Resepi Roti Oopsie @ Oopsie Bread


Assalamualaikum....

Berkobar2 balik keje semalam nak buat Roti Oopsie... Yela, dari sehari ke sehari niat tertangguh... Semalam nekad nak buat jugak :D

Ok, resepi ni aku dapat dari gugel jugak... Ramai yang share... so aku pun taknak ketinggalan.. heheee...

OOPSIE BREAD (bancuhan leh dpt dalam 16 pcs roti)

Resepi :

100g cream cheese (aku guna brand Philadelphia)
3 biji telur
1 sudu kecik esen vanilla
1 sudu kecik baking powder
Cheese (aku letak lebih kurang 1 inci utk setiap roti)

Cara2 membuatnya :

1) Asingkan putih & kuning telur... Pukul putih telur sampai kembang... Bile terbalikkan dia menten je x jatuh... hihi...



2) Pastu pukul kuning telur, cream cheese, esen vanilla & baking powder...



3) Pastu satukan kedua2 bancuhan tadi... gaul rata... gitu.....



4) Masukkan bancuhan tadi dlm bekas bersesuaian.. Cer tgk aku nya baking cup tu... hancuss bentuknya.. Nampak sgt x terer... haa yg ni aku letak 1 sudu bancuhan dlu, pastu letak sikit cheese (yg aku kata dlm 1 inci tu...) pastu tambah lg 1 sudu bancuhan...


5) Ni pusingan kedua... sebab aku tgk buruk beno rupanya guna baking cup tu.. melekat pulak tu... so aku tuang terus dlm acuan... letak je dlm pemanggang ajaib... guna api kecik je.. dlm 20 minit siapla :)


Ni la hasilnya Roti Oopsie ku... yg ni guna baking cup... yg letak dlm acuan terus tu lupa lak nak snap... agak kemasla banding yg ni...



Awatnya roti aku ni mendap je ek... x gebus mcm org lain buat... ni Oopsie bread ke Opsilap bread ha? blasah je la kan... janji leh mkn & mengenyangkan perutku :D ... Aha, syukurla aku letak cheese kat dlm tu.. ada la rasa sikit.. kalau sesape yg suka manis, leh la tambah gula ke... nak mkn ngan jem stoberi je... yumsss... :D

OKla.. selamat mencuba...

No comments: