Friday, March 13, 2009

... Asam Pedas Muar =)

My Asam Pedas (Nak tiru Kak Linda Onn... Hehehe...)


Salam & very d good moning blog-ku....

Arini aku saje nak tempek gmbo asam pedas yg aku masak smlm... Kali pertama sbenarnye aku try masak asam pedas dlm hidup aku...

Resepi asam pedas nih mak mertua kakak aku (ude) iaitu Mak Mi yg ajar... Dah lama dah... Beberape thn lps... Mase tu aku ikut ude lik Muar... Nmpak simple jek nak masak, tp susah lorr... Paling mcabar time nak ejas antara rasa pedas + masam + masin + manis (kikikiki...)... Mmg asam pedas yg aku masak smlm kurang kepedasannyer, coz pu kan x mkn pedas (perut pupu aku tu sensitif bangat... cian...).

Resepi tu aku penah tempek kat mesra.net utk kenang2an.. Cewahhh... So, aku amik nih pun dari sane gaks...

Ok, ni resepinyer yg aku ejas ckit2...

ASAM PEDAS MUAR

Bahan2:

Ikan Tenggiri (5 ketul saiz medium)
3 biji bawang besar (kisar)
5 ulas bawang putih (kisar)
1 inci kunyit hidup (kisar)

1 paket kecik Cili Boh
Air Asam Jawa - ejas2 la kemasamannyer
3 batang daun kesum (lagik byk lg cedap & wangiiiii....)
5 biji bendi (betui ke 'biji'?)
Sedikit belacan
Garam/gula
Minyak yg agak byk utk menumis


Cara2nyer:

-Panaskan minyak ke dalam periuk. Tumiskan bawang besar dan bawang putih sehingga keemasan. Kemudian, masukkan cili boh. Pastikan cili boh tersebut benar-benar masak & garing. Masukkan bersama kunyit hidup yang telah ditumbuk tadi serta belacan. Masukkan air asam jawa dan ikan. Letakkan daun kesum yang telah dibersihkan & bendi2 tersebut ke dalam periuk dan biarkan ia mendidih. Perasakan dengan garam/gula.


* kopi & pes jer la =)

3 comments:

Azure said...

sedapnyerr asam pedas....cili dia tuh kalau tumis lagi lama, laaagi kick kan?

Mama Eqalicha said...

Yuhuuu..

Betui3x...

Lagi kick & terangkat...

Muehehehe =)

Anonymous said...

Original Asam Pedas Muar now @ Bazaar Ramadhan SS18 Subang Jaya, lot no. 181. Kak Mon Asam Pedas.